Start Uppåt Jobb Intressen Fotogalleri

 

ISA

Kompetens-X

Eftersom en, då 56-årig, pensionär inte omedelbart bör sätta sig i gungstolen, startade jag enskild firma – Kompetens-X – med affärsidén att exploatera det kunnande och det nätverk jag samlat på mig i livet. Mina registrerings- och F-skatteansökningar kom därför att innehålla en salig blandning av verksamheter. Patent- och registreringsverket höll masken och registrerade firman men skattmasen skickade ett brev med förvirrade och förvirrande frågor. Efter ett klarläggande svar fick jag min skattsedel och firmans verksamhetsområden blev uppdragsutbildning, litterär och grafisk  produktion, transportlotsning och reseledning.

 

Vad har det då blivit av'et? Ja, med nästan ett helt yrkesliv i Pansartrupperna - Arméns tungt mekaniserade truppslag - och ett förflutet som chef för Arméns Motorskola, är intresset för och kunnandet om trafik och fordon väl grundlagt. Lite bildbevis här i form av körkort och senaste förarbevis från Försvarsmakten:

Trafik och fordon har alltså satt sin prägel på mina hittillsvarande uppdrag:

 

Trafiksäkerhetsinformation och -utbildning – för NTF och Försvarets motorklubb

Jag gick NTF:s trafiksäkerhetsinformatörsutbildning 1997 och har under åren fram till 2001 deltagit som instruktör vid FMK:s (Försvarets Motorklubb) trafiksäkerhetsinformation och instruktörskurser. Har därvid allt mer kommit att "nischa in mig" på problematiken och riskerna med för hög hastighet. Detta anknyter bra till gamla kunskaper som lärare i skjutlära/ballistik (!) och fordonsteknik.

Bland mina spretsidor hittar du t ex en pedagogisk framställning om hastighetens betydelse för skadeföljder vid trafikolyckor.

 

Intelligent Speed Adaptation – 1999-2003 var jag projektledare för ett tekniskt fältförsök med hastighetsanpassningsutrustning i fordon (ISA i Lidköping).

Här berättar jag mera om ISA.

Sedan dess har jag i någon mån varit lite hjälpreda åt två ISA-leverantörer, Sweco Position i Stockholm och IMITA i Lund. För IMITA:s räkning har jag ibland demonstrerat ISA (WiseSpeed™, tidigare kallad Limit Advisor, s k Aktiv Gaspedal). Se vidare här!

Du kan också trava vidare hit för att läsa mer om ISA: Intelligent Speed Adaptation (Trafikverket)
 

 

ISA-försöken har sysselsatt mig 1999 - 2003

Scandinavian Facility Management AB (SFAB) är jag, bara lite och efterhand alltmer perifert, inblandad i sedan hösten 2005, eftersom en av sönerna startade företaget. SFAB hette de första åren Svenska Försvarsrestauranger AB och

är inriktat på restaurang- och cateringservice, främst till Försvarsmakten. Man driver alla militärrestauranger  i landet, utom Skövde garnisons samt ett växande antal civila restauranger åt kunder inom offentlig sektor.

Köra Lastbil

har jag roat mig med 2004 - 2008. Jag hoppade då in flitigt som extrachaufför på Olssons åkeri här i Skövde och arbetstiden där blev ungefär halvtid men periodvis betydligt mer. Mest handlade det om att köra Volvomotorer till Göteborg och material från Volvos Arendalsterminal tillbaka till motorfabrikerna i Skövde.

     

Trots min bekväma pensionärstillvaro är jag fortfarande öppen för förslag om ytterligare uppdrag. Har du nånting du tror att en spänstig 70-åring skulle kunna hjälpa till med så hör av dig! Bakgrund och referenser hittar du genom ovanstående länkar men även under Intressen. Självfallet bidrar jag gärna med mänskliga referenter om/när det blir aktuellt.

 


© Tom Dahlstedt 2003 - 2013. Uppdaterad lördag 25 april 2015.