ISA - Intelligent Speed Adaptation
Jag
lämnade ISA-försöket 2003. Sedan dess har jag ändå hjälpligt försökt hålla
mig à jour med utvecklingen och aktualisera informationen här. Vid senaste
försöket att uppdatera läget (2012) beslöt jag mig dock för att släppa
taget. Det är inte längre hanterbart att hålla mig (och dig) uppdaterad.
Försöker ändå hålla koll på länkar...
Besökare på denna sida ombeds alltså att ta påståenden om
utvecklingen på senare tid med en nypa salt och dessutom inse att
utvecklingen gått vidare sedan detta skrevs.
Den intresserade kan borra vidare i
ämnet via de länkar som finns i materialet (tyvärr har nog en del av dem "tappat
taget" (men Google fungerar fortfarande...). Den mest intressanta och
aktuella info jag hittat
(uppdaterad 2013)
vid översyn av denna sida i augusti 2017 är hos
Wikipedia!
När sidan börjar kännas alltför
inaktuell kommer den att tas ner. Eller göras om till en historisk
redovisning... |
ISA Intelligent Stöd för Anpassning av hastighet
är ett exempel på s k väginformatik, dvs användning av IT i trafiken.
Det är, än så länge, en försöksverksamhet med utrustning för hastighetsanpassning i fordon.
Sverige är världsledande men nu pågår småskaliga försök, delvis med svensk
teknik, i flera Europeiska länder.Om själva
problematiken med för höga hastigheter i trafiken kan du läsa
här.1999 - 2002
(2003)
genomfördes storskaliga tester i Borlänge, Lidköping, Lund och Umeå, där
Vägverket avtalat med kommunerna om fältförsök. Projektet var ett forskningsprojekt, som syftade till att öka kunskapen
från de små metodförsök som genomförts tidigare med ISA; vad användaren tycker, effekter på säkerhet och miljö samt hur
ett framtida ISA-system kan se ut.När det nationella projektet avbröts den 31 december 2001 (det
avrapporterades hösten 2002) fortsatte ISA-verksamheten i Borlänge och
Lidköping med lokala försök. I Lidköping syftade det huvudsakligen till att
få erfarenheter av ISA i landsvägstrafik.
Själv var jag projektledare för ISA-försöket i Lidköping
1999 - 2003.
I Borlänge expanderade projektet 2002 - 2003 till ett flertal delförsök
under "paraplynamnet" VITSA, som står för Vidareutveckling av ITS -Applikationer. ITS är Intelligenta TransportSystem, vid det här laget
ett vedertaget begrepp.
VITSA
omfattar bl a ISA för kvalitetssäkring av transporter, ISA med variabla
hastighetsgränser, försök med olika HMI (Human/Machine Interface) dvs hur
display och indikering mm bör utformas. Dessutom har man ett delförsök
riktat särskilt mot unga förare. Den höga ambitionsnivån i Borlänge var
möjlig tack vare stiftelsen Teknikdalen, som kommunen är delägare i. VITSA
tycks ha avstannat under 2004.
Stockholms stad har, tillsammans med Vägverket, genomfört ett ISA-försök
2003 - 2005. Nu har man ambitionen att till 2010 ha ISA i alla
sina bilar!
Dokumentation
om detta hittar du här.
ISA-försök och -studier pågår även internationellt, huvudsakligen
i Europa, t ex i Danmark, Finland, Belgien, Holland, Frankrike, Ungern och Spanien. Studierna inom EU
sker i PROSPER under ledning av SNRA (Swedish National Road Administration,
dvs vårt eget Vägverket!).
PROSPER står för
Project for Research On Speed adaptation Policies on European Roads.
ERTICO är en europeisk sammanslutning mellan privata och allmänna
intressenter med syftet att implementera ITS
Även bilindustrin bedriver utveckling som omfattar ITS (Intelligent
Transport Solutions, dvs egentligen IT i fordon). Här är det svårare att
följa vad som sker p g a allt hemlighetsmakeri när det gäller de olika
producenternas teknikutveckling.
Teknik
ISA står för ”Intelligent Stöd för Anpassning av hastighet” och är en
teknik som ska hjälpa föraren att hålla laglig hastighet.
Syftet med ISA är att en förare som kör för fort ska märka det och
anpassa hastigheten. En förare som kör för fort får information om det genom
ISA. Signalen kan ges med varningslampor, ljudsignaler eller känsla, t.ex.
genom att gaspedalen spjärnar emot eller vibrerar.
Ett ISA-system har följande grundfunktioner:
- Beräkning av lämplig högsta hastighet (för den tidpunkt och plats fordonet
befinner sig på, hittills skyltade hastighetsgränser).
- Mätning av fordonets hastighet.
- Stöd till föraren i anpassning av hastighet.
En GPS-mottagare och en liten dator med digital kartinformation monteras i fordonet. I
datorns kartinformation finns hastighetsgränserna inom försöksområdet lagrade. Kartan
ligger dold i datorn och kan alltså inte ses av föraren.
På en display presenteras tillåten hastighet enligt skyltningen vid vägen
och systemet indikerar sedan överträdelse av fartgräns. Indikeringen kan ske
på olika sätt. I Lidköping har vi använt dels varningslampa och ljudsignal
(kallad Informerande ISA eller - gemenligen - pip & blink), dels ett
motstånd i gaspedalen, som visserligen går att trampa igenom men ändå
tydligt säger ifrån att hastighetsgränsen har uppnåtts. Den spjärnande
gaspedalen kallas Aktiv gas eller Stödjande ISA. Leverantören (IMITA AB) kallade den
för WiseSpeed™.
GPS står för Global Positioning System och är ett världsomspännande
satellitbaserat positioneringssystem som ursprungligen utvecklades för
navigering till sjöss och i luften. Med olika tilläggsfunktioner bestäms
positionen med en noggrannhet som ofta är cirka ±10 meter eller bättre.
Genom mottagaren vet fordonet var det befinner sig och datorn jämför bilens
hastighet med tillåten hastighet.
 |
GPS består ett 25-tal satelliter som roterar runt
jorden i sex olika banor på cirka två mils höjd. De kallas NAVSTAR, väger
750 kg och är fem meter breda med solpanelerna inräknade. GPS har global täckning. En GPS-mottagare tar emot signalen som satelliterna sänder
ut. Genom att mäta avståndet till minst fyra satelliter kan mottagaren beräkna sin
position.
Läs mer om GPS här!
Testområdet, för de fältförsök jag var inblandad i, var från början enbart
Lidköpings tätort, men utökades från
och med april 2002 till att omfatta hela kommunen.
Fr o m våren 2003 körde vi med kartdata över hela
eller delar av O län i vissa utrustningar och efter avslutade försök
hade vi en ISA-karta över det statliga vägnätet i Västra Götalands
län, inklusive tätorter (kommunalt vägnät) i Lidköpings kommun, enligt
bilden härintill.
Skyltad hastighet
inom området var 30, 50, 70, 90 och 110 km/h.
|
 |
ISA-läget 2011...
...
skiljer sig nog inte nämnvärt från 2008, när en mera grundläggande
research gjordes för denna presentation. I juli 2011 blev det en kort
rekognoscering efter ISA på webben, för att uppdatera läget och jag
märkte bara obetydliga skillnader (se dock om ADAS nedan - där finns
inte bara obetydligheter!).
Så en
kort, bitvis lite cynisk och möjligen ofullständig, lägesrapport om
ISA i Sverige får nu avsluta denna sida. Eftersom jag inte
varit sysselsatt yrkesmässigt med ISA sedan flera år finns det naturligtvis en
risk för felaktigheter. Den som vill komplettera framställningen,
eller beslå mig med att ha fel, är mycket välkommen med rättelser!
Vägverket (numera Trafikverket) har upphandlat och monterat informerande ISA i ca 160 fordon
och verkar hårt inriktade på just informerande ISA-system. Man anger
att 5000 offentliga bilar i Sverige ska utrustas fram till 2010 och
har en uppfattning om vilka leverantörer, som är aktuella.
Kommunförbundet (Sveriges Kommuner och Landsting) har givit ut ett
dokument "2005:65 Intensifierat införande av ISA" och avsåg att ta
fram en manual för ISA-implementering. Den går numera inte att
återfinna på webben och när Vägverket lite senare sammanfattade ”marknaden” på sin webbplats
avstod förbundet uppenbarligen från fortsatta ansträngningar.
Stockholmarna går vidare med ISA med ambitiös svansföring men var inte
helt nöjda med tekniken under försöksperioden. Dom kommer att göra en
ny upphandling inför den fortsatta ISA-verksamheten, som syftar till
att alla kommunala fordon på sikt ska ha ISA.
Sweco jobbar med projektet.
I
Göteborg har Gatubolaget ISA i tolv bilar fr o m hösten 2005.
Västerås, Örebro och Vingåkers taxi har gjort relativt nyliga försök
med ISA. De avrapporterades av Vägverket i två rapporter, som jag inte
längre hittar hos Trafikverket.
Erfarenheter från Örebro, Stockholm och Växjö sammanfattas
2007 lättillgängligt och glättat
här.
Vänersborg ska i 2009 ha installerat 20 ISA-system, bl a i sopbilar
och några bilar i stadshusets bilpool.
Flera
andra kommuner nämner ISA-införande mer eller mindre konkret i
strategi- och policydokument och många kommuner är åtminstone medvetna
om och har cirkulerat en skrivelse från Kommunförbundet. Den har
funnits tillgänglig på webben men finns inte kvar eller har flyttats.
Andra, som Huddinge, har sett ISA som en möjlighet på 15 ― 20 års sikt,
medan mina "hemkommuner", Skövde, Skara och Hjo, tycks sova vidare.
Man ska nog ha klart för sig att det fortfarande finns gott om
kommuner och andra organisationer därute, som företräds av dåvarande gatuchefens
i Trollhättan yttrande, à propos ISA: Man kan "fråga sig varför man
ska krångla till det, när vi har så tydliga regler för vad som gäller
i trafiken.” (TTELA 2006-04-18.)
Hur
gick det med försökskommunerna? I Lund kör stadsbussarna (Bergkvarabuss)
med ISA och Universitetet fortsätter forskningen inom ramen för
ADAS.
Borlänge pratar mycket om ISA i policydokument men Teknikdalens
VITSA-webbplats är inte uppdaterad mellan 2004 och 2008 och numera
nedlagd. Lidköping har, så
vitt jag vet, inte nämnt något om ISA-policy i ett enda dokument de
senaste fyra åren! Och vart tog Umeå vägen?
Det
finns 290 kommuner i Sverige...
Ja,
så var det Taxiförbundet, Samhall, Regeringskansliet,
Vägtrafikinspektionen, Stora Enso, NCC,
SSAB, Toyota, Volkswagen, Stockholms Lokaltrafik och Västtrafik
också, som i media angivits vara särskilt intresserade av ISA.
Taxiförbundet har sedan 2003 formulerat en trafiksäkerhetspolicy där
ISA, med lite god vilja, kan sägas ingå: ”man kan undersöka
möjligheterna till GPS-baserad hastighetsövervakning.” (Säker Grön
Taxi, 14 beställningscentraler av drygt 200 är licensierade våren
2008). I skrivande stund (2011) kan jag inte återfinna något om ISA i
den dokumentation man har på webben. Lite snack och ingen verkstad, alltså. Samma omdöme nödgas jag
t v ha om övriga organisationer och företag i denna grupp.
Rätta mig mycket
gärna om jag har fel! Det vore en välgärning...
Transportverket konstaterar ändå att ca 2000 bilar 2011 är
utrustade med olika typer av ISA-system.
Här en formulering från Regeringen (ur ”Säkrare användning av vägarna”,
Näringsdepartementet 2004, uppdaterat 2006-03-15):
… En
marknad för bilutrustning som bidrar till ökad trafiksäkerhet framförallt
för Intelligent Stöd för hastighetsanpassning (ISA), alkolås och
bältespåminnare. Här har den offentliga sektorn en viktig roll. Medel
för att skapa en sådan marknad är bl.a. kvalitetssäkring av
transporter och konsumentinformation. ISA är en mycket lovande metod
för att stödja föraren att hålla hastighetsgränserna. Sverige bör
bl.a. verka för att ISA ska ingå i Euro NCAP.
Trafikverkets sidor om ISA hittar du här!
Framtiden?
Tvingande ISA-system, som omöjliggör överträdelser, i en miljö
med dynamiska hastighetsgränser, som
anpassas till trafik, väder, ljusförhållanden och väglag? Innan dess
väntar åtminstone en debatt om gränsdragningen mellan förarens ansvar och
"systemets".
Inom forskningsområdet Advanced Driver Assistance Systems (ADAS)
behandlas bilförares behov och acceptans av fordonsbaserade stödsystem samt
utvärdering av effekter av sådana system på förarbeteende, trafiksäkerhet,
flöde och miljö.
Den som vill följa med på
internationell nivå i utvecklingen av stödsystem mm kan göra det
här!
|
 |
Tillåten hastighet visas på display (Här två försöksutrustningar: Stödjande ISA - Aktiv gaspedal [Limit Advisor
numera WiseSpeed] och
Informerande ISA) |
 |
Displayerna placerades för att
synas utan att störa övriga funktioner i bilen. Här tillsammans med
handsfree för mobiltelefonen. |
 |
Fordonsdator med GPS-mottagare
som placeras dold bakom panelerna under instrumentbrädan |
 |
Tre olika ISA-typer har provats i
Lidköping. Detta är en version från försöket 2002 (Informerande ISA ExyLimit) som har allt
i ett: Antenn, GPS-mottagare, dator och display. Den är numera
vidareutvecklad av SEPAB |
Bland mina spretsidor hittar du en pedagogisk
framställning om hastighetens betydelse för
skadeföljder vid trafikolyckor. |
|