Klart retorisk och mera ett utrop och
missnöjesyttring än en fråga. Den kom när min hustru och jag plockade
fram en bit älg ur frysen, för att förbereda söndagsmiddagen. "Frågan"
ställdes av en ung dam i bekantskapskretsen. Dess interpunktering
framgick av tonfallet. Blicken och kroppsspråket i övrigt visade att
hon starkt ifrågasatte mina moraliska kvaliteter. ”Dödar du djur?”
Den diskussion som följde fick mig att inse att
den gängse jägaretiska förklaringsmodellen inte alls räcker för att nå
modern, urbaniserad (oops! – höll på att skriva "disneyfierad"...)
ungdom eller ens många vuxna. De yngre har f ö ofta "tänkt till" mer
än de äldre. Fast de har alla blivit sittande med fel slutsatser...
Jägarens vanliga etikdiskussion tar sitt avstamp
i det vilda som en urgammal, förnybar resurs. Viltkött är ekologiskt,
nyttigt, närproducerat och fritt från både läkemedel och
jordbruksstöd! Denna förstklassiga matråvara produceras uthålligt och
i begränsad konkurrens med andra nyttigheter och förvaltas av jägarkåren under
utövande av sin hobby på ett så ekonomiskt och anständigt sätt som
möjligt. Detta gynnar viltstammar, natur och försörjning och
utvecklas t ex här
och
här. Vad är då
problemet?
För de flesta av våra kritiker är det det
avsiktliga dödandet, som är problemet. Egendomligt nog är det många av
dem, som gärna fiskar. Och aldrig skulle tveka att oskadliggöra ett
getingbo, om dom bara vågade. För de flesta är det heller inget
problem med att både dom och jag går till affären och köper styckat "tamkött"
i plasttråg. Därför blir ett mera grundläggande och lite filosofiskt
resonemang om livet och döden nödvändigt.
Liv och död på naturens egna
villkor
Som väl är så är de flesta jaktmotståndare varken
oärliga eller generellt korkade. (däremot kan unga exemplar ibland
vara korttänkta, som t ex när "fältaktivister" dyker upp på
kungajakter och hävdar att man bör ge älgar p-piller istället för att
skjuta dom.) Inte heller kan dom gärna ha någon
dold agenda - ett problem man annars ofta har med meningsmotståndare.
Så om jägaren gör sig besväret att bli lite mera existentiell i sin
argumentering, så har man goda möjligheter att åtminstone väcka vissa
funderingar i rätt riktning. Ungefär så här:
Få ungar i den vilda djurvärlden når vuxen ålder
och matematiken för bibehållande av en art till ett visst antal är
obönhörligt konsekvent: Av alla ungar ett vuxet par producerar under
sin fertila period blir i genomsnitt bara två vuxna. Ett högre
genomsnitt (t ex tre) ger en (kraftig) ökning av stammen. Det innebär
att födan tryter och att många svälter ihjäl. Eller att stammen blir
så tät att sjukdomar sprids, varvid många går en plågsam, ofta
utdragen död tillmötes.
Alltså: Om en älgko under sitt liv producerar 10
kalvar, når i genomsnitt två vuxen ålder, när stammen är konstant.
Några av de åtta som dör skjuts under älgjakten. Av blåmesparets
kanske 30 ungar dör i genomsnitt 28 en naturlig och, mänskligt att
döma, plågsam död.
De allra flesta djur dör alltså, utkonkurrerade
tidigt av syskon, som är bättre lämpade för överlevnad, eller svälter eller fryser ihjäl under sin första
vinter, eller blir tagna av rovdjur eller trafikdödas, eller…
Vuxna vilda djur dör sällan gamla och praktiskt
taget aldrig av hög ålder. De, som inte blir skjutna av jägare, dör
vanligtvis efter ett utdraget lidande orsakat av svält, sjukdomar,
parasiter eller rovdjur. I vårt land dör t ex massor av vilda djur under vintern, p g a brist på föda och vatten eller
av sjukdomar, sedan motståndskraften nedsatts av undernäring. Smådjur
såsom fåglar dör även av kylan.
Eftersom vi numera har björn och varg i markerna
dukar även vissa större bytesdjur (rådjur och älg) under för dessa.
Ofta är det sjuka eller svältande djur, som faller offer för rovdjur,
men dödandet i de sammanhangen är mycket stressande, våldsamt och
rimligen betydligt mer plågsamt för bytet än dödandet vid jakt.
Jakten innebär för det mesta ett snabbt dödande
och kan, vad lidandet beträffar, rimligen inte jämföras med de
”naturliga” sätt att dö, som berörts här. Bara ett utdraget
dödsförlopp efter en skottskada skulle kunna jämföras med
påfrestningarna vid en naturlig död. Med dagens jägare, vapen, bestämmelser och
rutiner för eftersök förekommer det sällan!
Jakten som naturvård
Genom att jaga på fastställda tider under året
och med avskjutningsregler för antal fällda vilt (och i vissa fall för
ålder och kön) förbättras stammens reproduktion och sammansättning och
kvarvarande individers möjligheter till ett bra liv. Vinterstammarna
minskas och jägarna hjälper till att anpassa antalet djur till vad
markerna klarar av att föda.
I jakten ingår mycket ”kringarbete” såsom
utfordring, landskapsvård och t o m utsättning av vilt. Därav
begreppet viltvård. Svenska Jägareförbundet bedriver också
kvalificerad forskning. Det är bevisat att jakten, som den
organiserats och bedrivits under de senaste 30 – 50 åren, lett till
ökade viltstammar, d v s fler individer (=”mera liv”) i vår natur.
Argumentfel
Djurrättsaktivister, veganer och vegetarianer,
med djurrätt som motiv, tycks mig inte ha analyserat sina argument
fullt ut. Ingen produktion av mat undviker ju dödande av djur. Jordens
växande befolkning kräver en gigantisk matproduktion, oavsett om man
skall äta animaliskt eller vegetabiliskt. Odling och förädling av
vegetarisk föda skapar monokulturer och annan miljöpåverkan, som
inskränker många djurs och djurarters liv. Bruket av markerna, med
jordhantering och skörd, dödar eller begränsar tillvaron för massor
av vilda djur. I jämförelse torde just jakten vara en mycket
hänsynsfull metod att ta vara på jordens naturliga produktion av
födoämnen.
Jakt och jaktvård är, enkelt uttryckt, det bästa
sättet att förbättra livskvalitén för det vilda - även på individnivå
- och samtidigt skörda av naturens överflöd. Utan jakt hade färre
individer levt i våra marker och en större andel av dessa individer
hade gått en plågsam ”naturlig” död till mötes.
Efter detta må det tillåtas mig
en eftersläng med glimten i ögat:
"Vegetarian"
is an old indian word for
"Bad hunter" |