Socknen är den äldsta samhällsorganisation som
dokumenterats i vårt land och somliga gör gällande att den fanns redan i
förkristen tid. Efter kristnandet omfattade socknen "menigheten runt en kyrka"
(ur Karl Nilssons kommentarer till "Beskrivning över Järpås pastorat år 1784" av
J G Kinberg). Under medeltiden och i
samband med reformationen grupperades socknar i pastorat (gäll, prästagäll, av
fornsv giaeld = betalning). I kristen tid har socknen alltid varit en församling
- medan däremot en församling inte alltid varit en socken...
(Den, som
vill fördjupa sig i skillnaderna, kan göra det här.)
Genom utformningen av prästerskapets privilegier och
ansvar 1650, 1675 och 1723 skapades ramar för sockenstämmans verksamhet.
Under slutet av 1600-talet ålades bönderna pålagor till följd av
Indelningsverket, som skulle upprätta "Det ständiga knekthållet". En s k
militietaxering indelade socknen i rotar, med ungefär 2 mantals bärkraft och
som skulle hålla knekt eller båtsman. Under Frihetstiden tillkom sockenangelägenheter i form
av skolfrågor och fattigvård.
Sockenstämma genomfördes som regel två gånger per år i
månadsskiftena april-maj och september-oktober. Förutom att fatta beslut i
gemensamma angelägenheter fungerade stämman också som en domstol när det
gällde förseelser mot kyrkotukt och ordning. Man tillsatte också befattningshavare och utsåg
förtroendemän som skulle genomföra fattade beslut: Klockare, kyrkvärdar, sexmän, rotemästare etc.
I vissa socknar fanns tidigt kyrkorådet, som utgjordes av en mindre grupp
("sockenstyrelse") med ansvar för att verkställa stämmans fattade beslut.
Kyrkoråd blev obligatoriska 1817.
Sexmän var ordningsmän med uppgift att tillse kyrkotukt
och moral. Rotemästare var, som regel, innehavare av den största gården inom
roten.
Kyrkoherden/prästen hade, pga av den lagstadgade
kyrkotukten och sin bildning, en självskriven ställning som socknens andlige
och ofta även politiske ledare. Kyrkans inflytande förstärktes av
biskoparnas visitationer.
De, under 1700-talet, alltmer tydliga, sociala skillnaderna mellan olika
sockenbor fick efterhand större betydelse. När röstning förekom i
sockenangelägenheter röstades det, enligt modellen vid prästval, efter
mantal. Det innebar att de besuttna hade mer att säga till om än de som ägde
mindre gårdar, torp eller ingenting alls. Personer (män) av en högre
samhällsklass hade helt andra och större möjligheter att, både formellt och
praktiskt, påverka sockenlivet.
Professor Sten Carlsson definierar tio sociala skikt i det
förindustriella klassamhället.
Begreppet patronatsrätt innebar att
patron, förutom
rätten att tillsätta församlingsprästen, även
uppbar s k tionde, en skatt avsedd för kyrkans underhåll. Då krävdes att
patron höll sockenkyrka och präst. I socknar med storgods eller sätesgårdar för adeln fick
”patron” extremt stort inflytande över socknens ledning.
Detsamma kan sägas om socknar med från 1700-talet efterhand utvecklade
brukssamhällen, där brukspatroner och "possessionater", ofta ensamma i sitt
slag i socknen, styrde och ställde. Detta kunde man (han!) göra, från
1700-talets slut
även som ofrälse, i kraft av sin position som mäktig
arbetsgivare med stora ekonomiska resurser. Med titeln "patron" och
kyrkoherden i sin hand var man socknens kung...
Antalet innevånare i socknarna varierade mycket men
genomsnittsfolkmängden var 1000 - 1500 personer under 1800-talets tidigare
del.
1862 infördes den s k kommunreformen och de kyrkliga
och borgerliga kommunerna separerades från varann. Stadskommuner,
landskommuner, köpingar och municipalsamhällen inrättades. Köping var ett
mellanting mellan landskommun och stad och municipalsamhälle var en landskommundel med visst självstyre. Tre organisations- och ledningsnivåer
uppstod på detta sätt: Staten, Landstinget och Kommunen. Kommunerna (2 281
stycken!) leddes av kommunalfullmäktige eller kommunalstämman och sammanföll
territoriellt med socknarna. I och med detta så lagstadgades också om procedurfrågor beträffande
t ex val. Rösträtten (antalet röster) berodde på inkomst och ett fåtal kunde
i kraft av sin besuttenhet bestämma det mesta.
På landsbygden var marken indelad i s k fyrktal. Skatt
erlades i förhållande till hur många fyrkar den skattskyldige ägde och
skattelängden var också röstlängd. En person kunde därför ha tusentals
röster medan den egendomslöse inte fick rösta alls. 1904 beräknade man att
knappt 17% av den vuxna befolkningen hade kommunal rösträtt. 1909
begränsades antalet röster per person till 40 och från 1918 gällde principen
"en man/kvinna, en röst".
Staden styrdes av den s k
Magistraten. Antalet borgare i en stad var begränsat enligt stadens
privilegier och att antas som borgare innebar att vissa formalia skulle vara
uppfyllda. Handeln var en verksamhet som länge förbehölls städerna och i
stort sett var förbjuden på landsbygden. Skråväsendet
var en intrikat historia som jag inte ännu studerat. I och med
kommunreformen inrättades stadsfullmäktige i stadskommunerna.
Hur städernas ledning var organiserad, liksom dess
sociala uppbyggnad och liv berörs f ö inte mycket här. Det beror på att det inte
finns så många påträffade anor från borgerskapet i mitt material. De kända undantagen hittills är Olof Schagerström, som visserligen var borgare i Kristinehamn
men huvudsakligen verksam i Borgvik, samt Johan Magnus Fristedts föräldrar
och anor i Vänersborg. Just p g a dem finns det dock stor anledning att
återkomma till detta!
Överensstämmelsen
mellan kommuner och socknar stod sig i 90 år! 1952 skedde de första
kommunsammanslagningarna och antalet kommuner reducerades till 821. 1971 var
det dags för nästa svep av sammanslagningar, som bl a kom att påverka vissa
länsgränser (t ex införlivades en del tidigare socknar i Göteborgs- och
Bohus län med Älvsborgs
län i Göta älvdal).
Sverige har idag 290 kommuner. Varje
kommun består alltså i genomsnitt av nästan 8 av de gamla socknarna!
Källor
till sidans material är så många uppslags- hembygds- och "historie"-böcker
och webbplatser att en uppräkning i detta ovetenskapliga sammanhang skulle
bli meningslös. En
självklar källa är dock Jan Garnet: Kulturhistoria för släktforskare
(ICA-förlaget 1982). Källor som citeras anges alltid!